Thursday, September 3, 2009

Kementerian Perumahan sedia kaji kadar bantuan bagi program PKB-Datuk Lajim Ukin

3rd September, 2009


KOTA KINABALU: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sedia mengkaji kadar bantuan bagi Program Pembasmian Kemiskinan Dalam Bandar (PKB) agar ianya lebih sesuai dengan keperluan kos sara hidup di kawasan bandar yang semakin meningkat.

Timbalan menterinya, Datuk Lajim Ukin, berkata PKB yang mula diperkenalkan oleh kerajaan pusat sejak tahun 2006 bertujuan untuk membantu rakyat miskin di kawasan bandar.

Bagaimanapun katanya, kadar bantuan yang diberikan tidak setimpal dengan keperluan semasa terutamanya dalam peningkatan kos sara hidup yang agak tinggi di kawasan bandar.

“Ketetapan kadar bantuan ini telah ditentukan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU), dan Unit Perancangan Ekonomi (EPU) Jabatan,” katanya. Ssemasa diwawancara secara langsung dalam Program Helo Malaysia Bernama TV malam Rabu. Lajim berkata, kementeriannya dan pihak berkuasa tempatan (PBT) hanya bertanggungjawab untuk mengagih-agihkan bantuan ini kepada mereka yang layak di kawasan PBT masing-masing.

Menurutnya, kadar yang telah ditetapkan sekarang bagi rakyat di kawasan bandar di Semananjung Malaysia mereka yang berpendapatan RM740 sebulan, di Sarawak RM 860 sebulan sementara di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan adalah bagi mereka yang berpendapatan sekitar RM970 sebulan adalah layak menerima program berkenaan.

Beliau berkata, jika mengambi kira dengan peningkatan kos sara hidup yang semakin meningkat ketika ini sudah tentu kadar bantuan ini agak rendah.

Justeru itu, katanya, kementerian berkenaan sedia mengkaji dengan mengemukakan cadangan kepada kerajaan bagi menentukan kadar bantuan PKB yang lebih sesuai mengikut keperluan semasa.

Katanya, bagi program bantuan PKB itu, mereka yang layak akan menerima bantuan dari segi pembayaran sewa rumah, keperluan pendidikan anak-anak termasuk bantuan perubatan bagi mereka yang menghidap penyakit buah pinggang.

Dalam perkembangan yang sama Lajim berkata, untuk tempoh Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK-9) kementerian beliau telah diperuntukkan sejumlah RM130 juta untuk melaksankan program itu.

“Setakat 31 Julai tahun ini lebih dari RM 70 juta telah pun diagih-agihkan kepada keseluruhan PBT di negera ini,” katanya.

Selain itu, katanya, kementeriannya, juga turut memberikan perhatian terhadap perlaksanaan projek Perumahan Rakyat (PPR) dengan harapan ianya dapat membantu golongan yang berpendapatan rendah untuk menduduki rumah yang lebih selesa.

“Program ini merupakan sebahagian daripada komitmen kerajaan untuk membasmi kemiskinan dalam bandar,” tambahnya.

Sabah Times
03 Sept 09

0 comments:

Sila ambil perhatian bahawa penulisan-penulisan yang disumbangkan ke laman web ini bukanlah pandangan rasmi Pertubuhan Pribumi PERKASA Malaysia kecuali yang dikeluarkan secara rasmi dari masa ke semasa oleh pihak Pertubuhan.

GEOCOMPUTER

Neo Counter

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP